Wednesday, May 5, 2010

Asalnya nama....Belantik

Pagi tu....entah kenapa Chey(tokwan) aku bercerita pada cucunya....tentang kepayahan dan kesusahan tok chey masa dulu....dia memang suka bercerita....Kadang sesuatu yang tidak kita fikirkan sebenarnya telah berlaku ....bukan fantasi...Dia juga sebenarnya memang brbakat dalam menyampaikan sesuatu cerita.....kalau dia berada di zaman ini, sudah tentu dia sudah jadi penulis yang terkenal...aku kagum dengan caranya bercerita...aku sendiri tidak mampu...

"Dulu Chey gi ke Sik jalan kaki awang ooo. Lalu kot dalam utan...ikut denai2 binatang". Dia mula bercerita....Terbayang dalam fikiran aku dan nak dibandingkan dengan situasi waktu ini....dapat aku rasakan bagaimana keadaan kampung ini waktu itu...tentu hutan belantaralah jawabnya..."Kadang2 Chey gi Jeniang..gi di sungai besa..tebang buluh buat rakit, pas tu ilir rakit kat sungai sampai Jeniang ...esok baru sampai awang ooo...". Sambungnya lagi.Mencabar sungguh...akupun tak sanggup. "Chey beli barang kat pekan Sik atau Jeniang ....kanda wak kelek...esok pulak baru sape rumah chair". Ternganga aku mendengarnya..."Chey jalan kaki ?". Soalan yang sengaja aku ajukan, walaupun sebenarnya aku tahu jawapannya.

Ternyata waktu itu, segala kepayahan dan kesulitan yang terpaksa ditanggung oleh beliau dan seluruh penduduk kampung dengan situasai itu. Tiada jalan perhubungan, tiada api elektrik maupun bekalan air bersih yang lengkap.Tantu semua dapat memahami bagaimana semua keperluan itu diusahakan untuk pengurusan diri.Bahaya ada dimana-mana....biarpun di bawah rumah sendiri.Rasanya generasi kini tak mungkin mampu berada dalam situasi begitu...kita selesa dan kita lupa....

Tapi sebenarnya situasi sebegitulah yang merapatkan semuanya...perhubungan, persaudaraan, saling menghormati dan memahami dan tolong menolong. Mereka sebenarnya maju pada zaman itu. Sebenarnya merekalah yang terhebat...sawah padi berekar-ekar dikerjakan hanya dengan menggunakan tulang empat kerat...semangat kerjasama dan persaudaraan yang sebenarnya yang menjayakannya.Mampukan kita hari ini melakukannya kalau tidak dengan menggunakan jentera dan sebagainya. Sebenarnya hidup mereka senang..tidak susah seperti zaman ini yang penuh dengan kerakusan dan keganasan..Cinta dulu terus mekar walau usia telahpun berkerut seperti wajah..tapi hari ini ...cinta kerap kali sudah gugur walupun hanya pada putik usianya....
Malu!!!!!malu!!!!

"wok pa mu menengung!" tersentak aku. Datuk menyedari aku tidak mendengarnya ceritanya. Aku mengelamun kerana kehebatan yang aku jumpa pada sebatang tubuh tua yang bercerita...memang mereka hebat.

"Chair...kenapa nama kampung ni Belantik Chey?"tiba-tiab terlintas difikiran aku ingin tahu kenapa kampung ini dinamakan Belantik...Dia cuma tersenyum sebagai respon kepada soalan yang aku ajukan itu. Tiba-tiba raut wajahnya berubah sedikit selepas saja senyuman sinis yang diberikannya itu...."Mengapa ya?". Ada sedikit genang air dikelopak matanya yang bagaikan mahu menitis namun terhenti dan hilang entah kemana. Ia semakin menjadi tandatanya dibenak fikiranku. Apakah soalan aku itu telah menyentuh lukanya yang tak pernah sembuh.. Bersalahkah aku....namun aku tak sengaja.Biar kalaupun dia tak mahu bercerita pada aku...

"Chey...saya mintak maaf kalu soalan tu buat Chey tersinggung" Aku cuba memadamkan kesalahan yang mungkin telah aku lakukan.Pelahan-pelahan kudrat uzur itu cuba bangun dan berlalu menuju kesatu sudut rumahnya.Terlopong aku memerhati gerak gerinya.Tidak lama kemudian dia kembali bersama dibawanya satu benda yang tidak pernah aku lihat sebelum itu. Seutas tali yang diperbuat daripada rotan dan peralatan lain yang tak tahu bagaimana harus aku namakan disini. Dia duduk benar-benar di hadapanku.

"Awang....dulu mek mu tu (emak aku) ada adiknya" dia mula bersuara kembali.Aku mula rasa lega kerana dia sudi bersuara kembali. Sekurang-kurang rasa besalah aku tadi dapat ku kurangkan....."masa tu mek mu tu umur dia baru empat tahun" sambung dia lagi. Aku mendengar dengan penuh suspen. Pada raut wajah senja yang berkerut seribu itu seperti merenung jauh dan memberi erti yang sangat dalam dan melukakan....sebenarnya itulah penderitaan yang pernah dialaminya suatu masa dulu, yang menghimpit resah dan memanjangkan luka pada memorinya bila ia tersentuh kembali. Aku mula menyedari.

"Adik Mek mu masa tu baru sepuluh bulan. Masa tu Chey dok buat uma (padi bukit) dekat Cenerai (nama tempat yang jaraknya lebih kurang 6 Kilometer dari kampung Belantik)". Aku hanya terdiam mendengar dia terus menyambung ceritanya.."Chey gi wak Tok mu dan budak-budak tu dok di dango uma (pondok kecil)". Aku tahu siapa budak-budak yang dimaksudkan olehnya. Pak Long. Pak Lang, Pak Ngah dan tentu emak aku sendiri termasuk adik mak yang yang menjadi watak terpenting dalam cerita yang ingin disampaikan oleh Chey ini. Setahu aku, kalau sudah pergi membuat padi huma, sudah tentu memakan masa sampai dua tiga hari baru pulang.Seingat aku, pernah beberapa kali aku juga sampai ke tempat padi huma Tok Wan aku. Masa tu aku masih kecil tapi sudah mampu untuk mengingati situasi-situasi tertentu yang berlaku.Ada sebatang sungai besar (Sungai Muda) berhampiran kawasan padi huma Chey...sungguh menarik. Tetapi keadaan waktu aku pergi tidaklah sehebat seperti keadaan yang Tok Wan aku ceritakan. Memang bagi aku suasana waktu itu amat mengkagumkan....ketenangan...kepuasan dan keseronokkan adalah anugerah yang tersimpan.

Di sinilah sebenarnya bermula segala peristiwa yang memanjangkan episod luka Tok Wan...Baru aku tahu, masa itu terlalu banyak binatang buas yang turut sama menghuni persekitaran kampung bersama penduduk. Kata chey kalu nak tengok harimau pada waktu itu....kita lihatlah kambing-kambing di kampung-kampung pada waktu ini. Mungkin keterlaluan..tapi itulah situasi yang diberikan.Aku tak mampu untuk menulis setiap kata-kata Chey di sini...dan aku sendiri tak mampu bagaiman untuk mengambarkannya.Tapi aku mampu memahami dan menghayati sedalam mana luka dan kesedihannya. Harimau belang bukan saja ada di kawasan padi huma bahkan dipersekitaran kampung juga ia ada dimana-mana. Lalu sebenarnya penduduk amat terdedah dengan serangan binatang buas. Banyak orang kampung menjadi mangsa ...termasuklah anak Chey sendiri iaitu Adik Mak. Dia dibaham dihadapan Tok Wan sendiri di kawasan padi Huma dan Tok Wan tidak mampu untuk berbuat apa-apa.Kudrat yang ada hanyalah menjadi sisa untuk berusaha bagi menyelamatkan ahli keluarga yang lain dari terus menjadi mangsa pada waktu itu.

"Benda ni lah yang dinamakan Belantik" Tok Wan menyambungkan ceritanya sambil menunjukkan benda yang diambilnya tadi.Alat tu merupakan sejenis perangkap yang digunakan untuk membunuh harimau. Kadang-kadang manusia menjadi lebih kreatif bila situasa yang memaksa.Aku sendiri tidak dapat memikirkan bagaimana ia digunakan dan mampu berfungsi untuk membunuh Pak Belang yang ganas dan mengerunkan itu. "Benda-benda disambung pada senapang patah dan diletakkan pada denai-denai yang binatang buas selalu melaluinya. Bila Pak Belang melintasi tempat tersebut dan menyepak tali perambut ni...senapang tu akan meletup dan membunuh harimau tu" dengan penuh semangat dia bercerita pada aku. Nasib lah kalau binatang lainpun yang melintasi kawasan itu...."Macam mana pulak kalau ornag yang lalu kat situ?" Aku bertanya untuk mendapatkan kepastian.
"Selalunya kat orang kampung demo goyat dah awal-awal lagi awang oooo" balasnya sambil tersenyum sinis bagi menampakkan kebengapan aku yang bertanya soalan bodoh seperti itu.

OOOOO.....SEBAB TU KAMPUNG TEMPAT LAHIR AKU NI DINAMAKAN 'BELANTIK'...DAN sampai ke hari ini, masih banyak tempat-tempat menarik yang masih menggamit memori indah yang sering memaksa aku terus mengunjunginya. Aku senang di sini...

No comments: